Proje: Bu proje, Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP)Birimi tarafından desteklenmiştir. SHD-2016-6911 (başlama tarihi; 05.09.2016 , bitiş tarihi; 06.04.2017)
ÖZET:
Toplumsal cinsiyet toplumun bireye verdiği roller, görevler ve sorumluluklar ya da toplumun birey hakkındaki algısı ve ondan beklentileridir. Toplumsal Cinsiyet eşitliği ise, kadınların ve erkeklerin cinsiyetlerinden bağımsız olarak eşit kaynaklara, hizmetlere ve haklara sahip olması durumunu ifade eder. Okul öncesi dönemde ailenin dışında ilk eğitimlerin de alındığı kreş ve anaokulları (çocuk gelişim merkezleri) kız ve oğlan çocuklarının toplumda bir birey olarak rol yüklenmesine katkı sağlayan önemli sosyalleşme alanlarıdır. Bu merkezlerde eğitimleri üstlenen öğretmenler, yardımcı ablalar, hizmetli personel çocuklarla günboyu muhatap olmakta ve onlara önemli mesajları bilerek veya bilmeyerek vermektedir. Çocuğun birey özelliği kazandığı bu dönemde toplumsal cinsiyet açısından farklı mesajların yaptırımların, kalıpların kullanılmasının çocuk gelişimindeki önemi konusunda çok fazla çalışmaya rastlanmamaktadır. Bu merkezlerdeki eğitmen ve yardımcı personelin toplumsal cinsiyet bakış açılarını araştıran bir çalışmaya da rastlanmamıştır.
Okul öncesi dönemdeki çocukların eğitiminden sorumlu eğitmen ve yardımcı personelin toplumsal cinsiyet bakış açılarının Erciyes Üniversitesi Çocuk Gelişim Merkezi personeline uygulanan anket ile değerlendirilmiş, daha sonra bir günlük toplumsal cinsiyet eğitimi uygulanmıştır. Gün boyu süren eğitimde, Toplumsal cinsiyet kavramı, toplumsal cinsiyet eşitliği, bu konuda yapılan çalışmalar, Türkiye’deki kadınların tarih boyunca yaptığı çalışmalar, Türkiye’nin imzaladığı Uluslararası anlaşmalar, sözleşmeler, dilde kullanılan kalıp yargılar hakkında bilgi verilmiştir. Toplumsal Cinsiyet Eşitliği üzerine kısa film gösterimi yapılmıştır. Eğitim sonrası başta uygulanan anket formu tekrara uygulanmış ve eğitim ile bu bakış açısını değiştirip değiştirmediğinin araştırılmıştır. Anket sonuçları ile Sözel görüşmelerde değerlendirilmiş, uygulanan eğitimin önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
Elde edilen bulgular ışığında, Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü işbirliği ile eğitici eğitimi şeklinde Kayseri ilinde mevcut bütün anaokulu ve kreşlerde çalışan personele ulaşılmasını amaçlayan daha kapsamlı bir projenin KAÇAUM tarafından hazırlanıp acilen hayata geçirilmesi sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Toplumsal Cinsiyet, Çocuk Eğitim Merkezleri, Kız Çocuğu,ErkekÇocuğu, Okul Öncesi Eğitim, Eğitici Eğitimi